Friday, March 2, 2007

Khalwat or close proximity

Sudah dinyatakan di dalam Al-Quran bahawa, mengintip orang lain adalah tidak dibenarkan dalam Islam kecuali mengintip musuh ketika perang. FULLSTOP. Kenapakah adanya 'mat skodeng' dan pihak-pihak JAWI yang menceroboh privacy orang lain dengan mengintip? Apa yang saya katakan ini bukanlah pemikiran moden tapi apa yang difirmankan di dalam Al-quran sudah jelas. Cubalah pihak JAWI berada di dalam kasut orang yang diintip kehidupan mereka. masyarakat akan hidup dalam ketakutan. Apakah perasaan mereka apabila dimalukan seperti itu? Tangkap Khalwat dalam Islam dibenarkan sekiranya TERserempak dan tidak berniat untuk mencari keaiban orang lain. Apakah tujuan pihak JAWI ke hotel2? sudah tentunya untuk membuka keaiban org lain. Bukankah ada firman Allah yang mengatakan bahawa sekiranya kita menutup keaiban saudara kita, keaiban kita pun akan ditutup di akhirat nanti. Banyak lagi masalah yang dihadapi masyarakat Islam di negara kita, contohnya di dalam bidang akademik anak2 Islam. Betul kata seorang mufti di Malaysia, penganut islam sekarang mempunyai sindrom pemikiran yang sempit. Contohnya isu khalwat ini. Rasanya, tidak banyak perubahan yang akan berlaku kepada penguatkuasaan bagaimana khalwat ini dijalankan kerana penganutnya sendiri menganggap agama Islam ini 'Rigid'. tak boleh ubah sebab benda ni dah jadi kebiasaan bagaimana ianya sepatut dijalankan sejak dulu lagi. well, i'll be happy if someone proves me wrong. here's are some dalil;

"O you who believe! avoid much suspicion; indeed some suspicion are sins, and spy not, neither backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother? You would hate it. And fear Allah.Verily, Allah is the One Who Forgives and accepts repentences Most Merciful."
al-Hujurat ayat 12

Ibn 'Umar narrated, "Allah's Messenger (peace be on him) mounted the pulpit and called out in a loud voice, O you who declare Islam with your tongues but whose hearts have not been reached by faith, do not annoy the Muslims nor seek out the* faults, for he who seeks out the faults of his brother Muslim will have his faults sought out by Allah, and when Allah seeks out someone's faults, He exposes them, even though he should be in the interior of his house. (Reported by al-Tirmidhi, and Ibn Majah has reported something similar.)

He who listens clandestinely to peoples' conversation against their wishes will have molten lead poured into his ears on the Day of Resurrection. (Reported by al-Bukhari and Muslim.)

No comments: